تبلیغات
ektesab - ترمز ABS
ektesab
شنبه 26 تیر 1389

ترمز ABS

شنبه 26 تیر 1389

نوع مطلب :
نویسنده :mehrab mehrabadi

سیستم ترمزهای هیدرولیك و Abs‌
ترمزهای هیدرولیك از سیستم‌های مطمئن‌ ترمز محسوب می‌شود. اما این سیستم در ابتدا دارای عیب‌های بزرگی بود. اگر هر گاه به دلیلی، شكستگی جزئی در یكی از لوله‌های ترمزها به وجود می‌آمد در اثر نشت مایع ترمز یا وارد شدن هوا در سیستم، تمام سیستم ترمز از حالت فعالیت خود بیرون آمده و خطرآفرین می‌شد.

 

ترمز ای.بی.اس

سیستم ترمزهای هیدرولیك و Abs‌
ترمزهای هیدرولیك از سیستم‌های مطمئن‌ ترمز محسوب می‌شود. اما این سیستم در ابتدا دارای عیب‌های بزرگی بود. اگر هر گاه به دلیلی، شكستگی جزئی در یكی از لوله‌های ترمزها به وجود می‌آمد در اثر نشت مایع ترمز یا وارد شدن هوا در سیستم، تمام سیستم ترمز از حالت فعالیت خود بیرون آمده و خطرآفرین می‌شد.
برای از میان برداشتن این عیب، خودروسازان و شركت‌های تولید‌كننده سیستم‌های ترمز مجبور به تقسیم كردن نیروی ترمز از طریق فشار هیدرولیك به دو بخش شدند. یكی از این بخش‌ها به چرخ‌های جلو و دیگری به بخش‌های عقب فشار وارد می‌آورد طراحی و تولید این سیستم جدید بسیار مثبت بود، ولی به نظر می‌رسید آنچنان از خطرات احتمالی آن نمی‌كاست، چرا كه در این صورت ایجاد شكستگی در لوله‌های ترمز جلو و قفل یا بلوكه‌كردن چرخ‌های عقب، خودرو به شدت به دور خود چرخیده و از كنترل خارج می‌شد.
اما سوئدی‌ها راه‌حل این مشكل را پیدا كردند. كمپانی (ساب) Saab ترمزهای هیدرولیك دو كاناله به صورت ضربدری را طراحی و تولید كرد به این صورت كه چرخ سمت راست جلو به همراه چرخ‌سمت چپ عقب از یك كانال و چرخ سمت چپ جلو به همراه چرخ سمت راست عقب از كانال دیگر تغذیه می‌شدند.
ولی كمپانی‌‌های خودروسازی ولوو و بی‌ام‌و بر روی طرح نسبتا بهتری كار كردند به این ترتیب كه با هر دو چرخ جلو هر كدام از یك كانال تغذیه می‌شدند چرخ‌های عقب نیز از كانال مستقلی بهره می‌بردند. در این صورت در اثر بروز اشكال یا شكستگی در یكی از لوله‌های هیدرولیك چرخ‌ها تنها همان چرخ بود كه قابلیت ترمزگیری را از دست می‌داد و در كنترل خودرو اشكال عمده‌‌ای پیش نمی‌آمد اما سیستم ترمز در خودروها نیز در دنیا به سرعت دیگر بخش‌ها رشد داشت و خوشبختانه در حال حاضر ترمزهای سه و چهاركاناله ضد بلوكه Abs در بیشتر خودروها به صورت استاندارد وجود دارد.

طرز كار ترمز Abs

ترمزهای Abs در بیان ساده دستگاهی الكترونیكی هستند كه در هنگام ترمزگیری باكنترل فشار (قطع و وصل كردن فشار) هیدرولیك در كسری از ثانیه ارتباط لنت را با دیسك یا كاسه برقرار و قطع می‌كنند و تكرار سریع و مداوم این عمل باعث از میان رفتن حالت بلوكه كردن یا قفل كردن ترمزها می‌شود.
اهمیت این گونه ترمزها نیز بیشتر در سطوح خیس و لغزنده یا ترمزگیری در سرعت‌های بالا بیشتر نمایان می‌شود. در این گونه موارد راننده از كنترل كامل بر روی وسائل نقلیه خود برخوردار است و اما شاید بتوان گفت تنها نكته منفی در مورد ترمزهای Abs صدای نسبتا شدید آنها در هنگام ترمزگیری بر روی سطوح بسیار لغزنده است.
این صدای لرزان كه به درون كابین نفوذ می‌كند و زیر پدال ترمز حس و شنیده می‌شود راننده‌ای را كه تجربه ترمزگیری در این شرایط ندارد به اشتباه می‌اندازد كه احتمالا قسمتی از سیستم ترمز خودرواش در حال خرد شدن است و به همین دلیل راننده ممكن است به اشتباه از فشار پای خود بر روی پدال ترمز بكاهد.
به تازگی استفاده از سیستم‌های كمكی و تقویت كننده الكترونیكی و مكانیكی نیز برای هر چه بهتر كردن فعالیت ترمزها بر روی انواع خودروهای جدید به كار گرفته می‌شود این سیستم‌ها با وارد آوردن اندك فشاری به پدال ترمز فعال شده و بهترین نتیجه را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

ترمزگیری صحیح با Abs

در شرایط بحرانی (مواجه شدن با موانع) فورا پدال كلاچ را گرفته و با تمام نیرو به طور مداوم روی پدال ترمز فشار دهید.
در این زمان Abs شروع به كار كرده و شما قادر خواهید بود خودروی خود را در مسیر دلخواه هدایت كرده و از برخورد با موانع جلوگیری كنید.

دو قانون مهم هنگام ترمزگیری با سیستم Abs

1 -فورا كلاچ را بگیرید و با تمام نیرو روی پدال ترمز به طور مداوم فشار دهید.
2 -با وجود ترمزگیری كامل، خودرو را در مسیر دلخواه هدایت كنید.

لامپ هشدار دهنده Abs
از ویژگی‌های اصلی سیستم Abs این است كه دایما خود را به صورت الكترونیكی كنترل می‌كند.
روی صفحه نمایش دهنده‌ها مقابل راننده یك لامپ هشدار دهنده وجود دارد كه روی آن كلمه Anti-lock نوشته شده است.
هر گاه اشكالی در عملكرد سیستم Abs ایجاد شود این لامپ روشن خواهد شد.
هنگام روشن شدن خودرو این لامپ حدود چهار ثانیه روشن خواهد شد كه در این زمان سیستم مشغول كنترل كردن خود است.
در صورت خاموش شدن لامپ سیستم عملكرد صحیح خود را داشته و در غیر این صورت روشن ماندن لامپ هشدار دهنده چه قبل از حركت و چه هنگام حركت خودرو راننده را از بروز اشكال آگاه خواهد كرد.

مزایای سیستم Abs
سیستم ترمز مجهز به Abs قادر است وضعیت ایمن‌تری را برای خودرو ایجاد كند.
كاهش خط قرمز افزایش پایداری خودرو در جاده‌های لغزنده افزایش كنترل فرمان كاهش اثر شرایط متفاوت جاده بر روی لاستیك‌ها، كاهش‌ مقدار لرزش لاستیك و سیستم تعلیق در ترمز و پایداری خودرو در جاده‌های ناهمگن به هنگام ترمز شدید از فواید این سیستم است.

نكات ایمنی
با این كه سیستم Abs دارای ایمنی بالایی است، ولی وجود آن در خودرو نباید باعث سرپیچی راننده از رعایت مقررات رانندگی به خصوص سرعت‌های غیرمجاز، رعایت نكردن فاصله ایمنی و سرعت مناسب در پیچ‌ها شود.
به عبارت دیگر بهره‌مندی از سیستم‌های ایمنی به معنای نادیده گرفتن ایمنی نیست.
انجام تغییرات شخصی در خودرو (مثلا ترمز، بدنه‌ها و یا چرخ‌ها) می‌تواند بر عملكرد سیستم Abs تاثیر منفی بگذارد.
با وجود این در حال حاضر سیستم ترمز Abs مطمئن‌‌ترین ترمزی است كه تكنولوژی آن در صنعت خودروی ما وارد شده است و شاید روزی شاهد باشیم كه با بالا رفتن تقاضای عمومی برای خودروهای مجهز به ترمز Abs اعمال فشار از سوی راهنمایی و رانندگی دیگر خودرویی بدون ترمز Abs تولید و عرضه نشود.




How long does Achilles tendonitis last for?
جمعه 13 مرداد 1396 08:52 ب.ظ
This blog was... how do you say it? Relevant!! Finally I've found something
that helped me. Thanks a lot!
How do you treat Achilles tendonitis?
سه شنبه 10 مرداد 1396 12:18 ق.ظ
You are so interesting! I do not believe I've read through
something like this before. So great to find someone with a few unique
thoughts on this topic. Seriously.. thank you for starting this up.
This web site is one thing that is needed on the internet, someone
with a little originality!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر